Skäggklustret

Valrörelsen: Vad som borde gjorts, och göras, istället

Posted in internkritik, piratpartiet by Skäggklustret on 2014/02/20

Det har knorrats på sina ställen (vi har ögon och öron överallt) över blogginlägget som publicerades tidigare idag. Det här med att piratpartister kan göra saker som inte står i valplanen verkar vara en kontroversiell ståndpunkt. Låt oss därför titta på några av de saker partiet kunnat, och fortfarande kan, göra utan att planera stora events eller spendera en massa pengar.

Det som verkar ligga närmast till hands är blogginlägg. Var ideella aktivister väljer att lägga sitt engagemang är förstås inget man kan styra över hur som helst, men partiet har faktiskt folk som jobbar heltid med politik efter att ha fått förtroende av medlemsmötet. Dels har vi två europaparlamentariker, även om man får ha viss förståelse för att de kanske föredrar att blogga om de frågor de faktiskt jobbar med i parlamentet. Framförallt har vi en heltidsanställd partiledare som uppenbarligen lägger mycket tid på att blogga. Att flytta ett par bloggtimmar i veckan från kärnfrågepotten till breddningspotten hade kunnat göra mycket för att generera intresse för vad partiet tycker – om inte annat kanske fler av våra aktivister skulle ha bättre koll på vilken politik de förväntas driva.

Och nej, att då och då skriva om ”vi har breddat oss klicka på dessa länkar för att läsa mer hejdå” räknas inte. Det ska vara inlägg om faktiska åsikter partiet har. Hur ser Anna Trobergs blogg ut idag? Högst upp på hemsidan finns en flik som heter ”politik.” Den har fem kategorier: Integritet, Kulturpolitik, Kunskap, Mångfald, samt Samtal på och utanför nätet. Inte mycket till breddning där, alltså.

Låt oss dock inte lägga allt ansvar på partiledaren, Anna Troberg är trots allt bara en person, utan se vad andra höga funktionärer kan göra. Vi kanske inte kan tvinga folk att blogga, men däremot har man om man sitter väldigt högt upp i ett parti ett visst ansvar när det kommer till att skriva debattartiklar, eftersom det är något lägre aktivister inte kan göra. Utan en fancy titel lär man nämligen ha svårt att få debattartiklar publicerade, och de enda med titlar fancy nog att bli publicerade är folk i partiledningen och, beroende på kontext, styrelsen. En debattartikel kräver mer jobb än ett blogginlägg, men vill man sitta på makten är det inte för mycket begärt att man skriver under texter med partiets politik någon gång ibland. Vill man inte skriva själv kan man ju bara be någon annan spökskriva.

Sedan har vi Piratpartiets hemsida. Att skapa ny design eller layout är förstås något som tar lång tid, mycket arbete, och sannolikt inte är gratis, så vi kommer inte gnälla på estetiken. När man ser innehålet är det däremot svårt att veta om man ska skratta eller gråta. Vem tyckte det var en bra idé att minst 50% av alla inlägg som publiceras på förstasidan ska handla om mötesformalia och lokala sammanträden? Varför har farsen tillåtits fortgå i flera år? Skulle någon komma in på hemsidan utan att få panik av all lokalavdelningsspam och faktiskt våga navigera sig fram till sidor som handlar om politik möts de av ett val: Antingen läser man korta texter i valmanifestet eller ”Piratpartiet på fem minuter,” eller så sätter man sig ner med de långa partiprogramstexterna som egentligen bara är till för ideologiska djupdykare.

Vill man bara veta vad PP tycker i några enskilda sakfrågor kan man navigera in på ”Vår politik A-Ö,” vilket vid första anblick verkar som ett smidigt sätt att presentera partiets bredare politik för nyfikna väljare, men som sedan visar sig vara klumpigt skrivna, obegripligt kategoriserade, och, värst av allt, fruktansvärt inkompletta. Här hittar man på sin höjd hälften av den politik PP antagit, och det mesta handlar om eller tangerar partiets gamla kärnfrågor. Jobbfrågan, den enskilt hetaste frågan bland väljarna i förra riksdagsvalet som förmodligen är lika tung nu, berörs knappt. Vill man veta hur Piratpartiet vill minska arbetslösheten (med utbildningssatsningar, för den som undrar) är man shit out of luck, för rubriken ”arbetsmarknadspolitik” existerar inte. För att vara tydlig: Folk som söker sig till oss och själva vill ta reda på vad vi tycker kommer i många fall inte kunna hitta någon relevant information på vår egen hemsida. Ingår den här sortens kommunikativa försummelse också i den allsmäktiga valplanen?

Förutom dessa ganska enkla förändringar finns dock ett ännu lättare sätt att synliggöra breddningen för väljarna: Sociala medier. På Facebook har Piratpartiet över 80 000 gillamarkeringar – fler än de andra svenska EUP-partierna tillsammans. Ja, Facebook vill ha pröjs för att man ska nå ut till alla följare, men vad kostar det, en hundring? Vi pratar alltså om att, med en kopypejstad länk, en två meningar lång kommentar, och några musklick exponera ny piratpolitik för åttio tusen människor. Fattar ni hur många det är? Piratpartiet har alltså en direktlänk till en tredjedel av våra tidigare väljare, förmågan att skicka information om vår nya politik rakt in i den sociala feed de kollar varje dag,  och vi har helt struntat i den. What. The Fuck.

Alla dessa problem borde ha åtgärdats för länge sedan, som senast efter höstmötet förra året, men det är bara delvis för sent. Kanske, med lite slit och mycket tur, kan Piratpartiet vända den vikande opinionen och nå brett medialt genomslag. Vilket annat parti som helst lär ha varit dödsdömt vid det här laget, men PP klarade förra EU-valet med extremt kort startbana och kan förhoppningsvis upprepa samma bragd denna gång. Vårt förslag är därför detta: Utropa en IT-politikfri månad. Aktivisterna på lokal nivå får förstås göra vad de vill, men partiet centralt borde satsa på att synliggöra Piratpartiets nya politik innan EU-valrörelsen på allvar sparkar igång i början på april. Ägna fyra veckor åt att bara prata ny politik, utan undantag. Strunta i vad Snowden säger eller Manning råkar ut för, ignorera The Pirate Bay, ja, våga vägra allt vad IT-politik heter. Blogga om jobben, skriv debattartiklar om studiebidragen, twittra om bostadskrisen, debattera om försvaret, och använd för gudars skull partiets Facebook-sida.

Annonser

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Per "wertigon" Ekström said, on 2014/02/21 at 11:01

    Många bra ideer här, speciellt den IT-fria månaden. Men betänk, till EU-valet kommer ”breddningsfrågorna” vara av väldigt begränsat syfte. Hade det här varit ett valår till KLR, absolut; men EU-valet är inte riksdagsvalet.

    Jag hör dig angående PPs hemsida och hur politiksektionen där ser ut. Det borde finnas ett sätt att navigera politikfrågorna enligt kategori (Arbetsmarknadspolitik, Integrationspolitik, etc). Kan du tänka dig att dra upp några dokument med skisser? Jag tänker mig först ett stycke principer (”Vi anser att det är viktigt att ha en sysselsättning pga blaha”), sedan ett stycke problemformulering (”Idag är det stora svårigheter att som outbildad få arbete och…”) och slutligen sakpolitiken/lösningar (”Vi föreslår därför storsatsningar på utbildning”). Dra upp några grundskisser, bara en grundstruktur och några stödpunkter på varje arbetsområde, så gör styrelsen resten.

    Bästa sättet att få något att hända är att skissa upp ett upplägg själv. 🙂

  2. emma marie andersson said, on 2014/02/21 at 23:39

    http://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag det här tycker jag är en bra anledning att inte köpa Facebook-kampanj.

    • Skäggklustret said, on 2014/02/22 at 02:10

      Men att köpa likes (via klickfarmer eller via Facebook) är ju inte samma sak som att köpa större spridning bland de som redan gillat ens sida.

  3. Henrik B said, on 2014/02/22 at 13:19

    Om man är intresserad av partiets politik kan man naturligtvis som Skäggklustret gjort scrolla bakåt i det flöde på hemsidan, som precis som klustret noterat avspeglar en växande lokal aktivitet. Lite smartare är dock att klicka på fliken ”Vår politik”. Om man sedan klickar på ”Partiprogram” kommer man till en sida där man hittar genomarbetade sammanställningar av den breddade politiken i samtliga de politikområden där vi breddat oss tillräckligt mycjet för att ha något meningsfullt att säga.

    Med tanke på Skäggklustrets höga svansföring i sin retorik utgår jag från att man inte gjort så dålig research att man missat att det man efterfrågar faktiskt finns, utan att man för att vinna retoriska poäng bara inte låtsas om det.

    • Skäggklustret said, on 2014/02/22 at 20:38

      Partiprogrammen är bra för de som vill fördjupa sig i partiets politik, men vill man bara lite översiktligt veta vad partiet tycker i en specifik fråga ligger det inte särskilt nära till hands att börja bläddra bland en massa PDF-filer. Dessutom är informationen uppdelad på olika ställen: Vill man veta vad partiet tycker om migration får man gå in på ”Vår politik A-Ö” men vill man veta något om arbetsmarknadspolitiken måste man gå in i partiprogrammen och titta. Hur ska en vagt intresserad potentiell väljare med kort attentionspan veta var hen ska klicka?

      Det är också anmärkningsvärt att de som vill veta något om varför Piratpartiet är politiskt intressant för dem måste sitta och klicka sig runt bland små drop-down-menyer (varför är inte bannern klickbar?), medan ett piratfika i Linköping den 27e februari tydligen är viktigt nog att bevärdigas en (jättestor) plats på förstasidan. I vilka andra partier tycker man att lokala möteskallelser är viktigare information än varför man borde rösta på dem i allmänna val?

      • Henrik B said, on 2014/02/23 at 18:13

        Vill du eller någon annan omdömesgill skrivkunnig person hjälpa till att uppdatera Piratpolitik från A till Ö är det bara att skriva ett mail till mig, och erbjuda sina tjänster.

        Att allt matades in i samma flöde till förstasidan var ett medvetet beslut för ett och ett halvt år sedan då det var viktigt att det syntes att PP är en bred rörelse som finns runt om i landet och inte bara en liten Stockholmsklick. Nu är kommunikationsbehovet annorlunda, och därför är flödet på G att delas upp, så att huvuddelen av förstasidan ska innehålla politiska nyheter, och organisation och verksamhet lokalt och centralt ska separeras till sidoflöden.

  4. morr said, on 2014/02/22 at 13:57

    @wertigon Fast förra eup-valet var alla de etablerade partiernas kampanjer nästan uteslutande om frågor som inte hanteras i eu. De visar upp det fårket vill höra. Dessutom är eu-valet en språngbräda in i riksdagsvalet. För övrigt så är det väl bara en tidsfråga innan så gott som allt faktiskt beslutas i eu.

    Så jag kan inte alls hålla med om att det skulle ha ett begränsat syfte att prata inrikespolitik inför eup-valet.

  5. Henrik B said, on 2014/02/22 at 20:37

    Vad gäller påpekandet att det inte finns någon ordentlig sammanfattning om arbete på ”a till ö” är det en allvarlig miss, som jag hoppas snart ska vara åtgärdad.

  6. Robert said, on 2014/06/04 at 13:18

    Hej!
    Jag har Linux som hobby och när PP började glida bort från IT-frågorna till andra ämnen var det många jag talade med som kände sig svikna och lämnade partiet. Jag själv hade hoppats på mera inriktning på Internet,,, Datorer och FOSS/FLOSS i Stat, kommun, landsting m.m och även mera frågor om Storbrorssamhället.

    Jaja. ce la vie!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: